Järvikylä

Järvikylä ja MC:n tiimi

Terävällä liiketoiminta- ja brändistrategialla lisäarvoa vihertuotteisiin

Lähtötilanne: lisää fokusta!

Hyvinvointi ja helppous ovat syömisen suuria trendejä. Sekä kauppa että kuluttaja kaipaavat toimijaa, joka helpottaa tuoreiden kasvisten käyttöä ja valintaa.

  • Kasvisten tärkeys on kaikkien tiedossa, mutta vain kolmasosa kuluttajista syö kasviksia suositusten mukaisesti. Eivätkä kuluttajat halua syödä ainoastaan terveellisemmin, vaan tasapainoisemmin ja paremmin, ja kaipaavat siihen nopeita ja käteviä ratkaisuja.
  • Kaupalle hedelmä- ja vihannesosasto toimii käyntikorttina, jolla osoitetaan koko myymälän laatu ja tuoreus. Pelkkien tavarantoimittajien sijaan kauppa kaipaa kumppania, joka kehittäisi ja johtaisi ”vihreää” kaupallisesti ja kokonaisvaltaisesti.

Nämä oivallukset kuluttajan ja kaupan tarpeista ovat Järvikylän – kotimaisen perheyrityksen ja ruukkusalaattien ja -yrttien edelläkävijän – kasvustrategian keskiössä. Strategiatyön taustalla oli tarve terävöittää kehitysalueita sekä kääntää katse tuotteista niiden tuomaan lisäarvoon asiakkaille.

Kirkastettu suunta ja kasvualueet

Kasvustrategiassa määrittelimme yhdessä:

  • innostavan tulevaisuudenkuvan, joka on merkityksellinen sekä organisaatiolle, kuluttajalle että kaupalle: Järvikylä toimii vihreämmän lautasen puolesta
  • kaupalliset kehitysalueet, joista kasvua haetaan
  • konkreettiset toimenpiteet ja roadmapin, jotka vievät yritystä määriteltyyn suuntaan

Yksi esimerkki kehitysalueesta on näkemyksellinen ja lisäarvoa tuottava kategoriajohtaminen. Tämä tarkoittaa, että Järvikylän liiketoimintaa johdetaan vahvasti kategoriajohtamisen työkalujen avulla (esim. määritelty kategoriavisio, retail profit story ja tuoteportfolio).

Kun kasvustrategia oli määritelty, huomattiin, että myös Järvikylän brändiä pitää kirkastaa, jotta se tukee määriteltyä positiota ja kasvutavoitteita. Työhön kuului siis myös markkinointiviestintää ohjaavan brändistrategian määrittely.

”Olemme ylittäneet tavoitteemme”

Jo vuosi työn jälkeen liiketoiminnan kasvu on ollut huomattavaa. Asiakkuuksia eri kauppaketjuissa on kehitetty strategian mukaisesti, samoin kuin tarjoomaa.

”Tuotteiden arvon kasvattaminen on ollut menestyksemme salaisuus”, sanoo Kyösti Karhunen, Järvikylän kaupallinen johtaja. ”Emme hellittäneet koronan aikana lainkaan, vaan olemme panostaneet todella vahvasti tuotteidemme esillepanoon kaupoissa.”

Yksi esimerkki asiakastyöstä ja arvon kasvattamisesta on Tammiston K-Citymarkettiin rakennettu Suomen ensimmäinen yrttikasvattamo, josta voi ostaa erityisen tuoreita yrttejä. Yrtit toimitetaan kauppaan turvepoteissa, ja ne jatkavat kasvua kuljetuksen ja kaupassa olon ajan. Tammistosta ostettu Järvikylän yrttipaketti on siis kuin suoraan kasvihuoneelta ostettu.

”Suunnitelmasta pitää pitää kiinni ja viedä se toteutukseen. Olen nostanut kasvustrategian pöydälle kokouksissa ja sanonut, että tämän mukaan mennään, ja näiden tavoitteiden eteen tehdään töitä”, Kyösti Karhunen sanoo.

Järvikylä-brändi positioitiin itsestään selvän terveellisyyden ja vihreyden sijaan maukkaan ruuan ja aterian kontekstiin. Järvikylä parantaa nyt jokaista ateriaa ja tekee hyvästä helppoa – koska parempi elämä syntyy keittiössä.

Haluatko kuulla lisää? Ole yhteydessä asiantuntijoihimme!

Ota yhteyttä