Ruoan verkkokauppa kasvaa räjähdysmäisesti. Miten kuluttaja löytää verkkokaupasta juuri sinun tuotteesi? Siihen voit tavarantoimittajana vaikuttaa monin tavoin.

Suurin osa kasvusta tulee verkkokaupasta

Ruoan verkkokauppa kasvoi viime vuonna volyymiin, jota odotettiin vasta 5–10 vuoden päästä. Pandemia muokkasi monien kuluttajaryhmien ostokäyttäytymistä: ikääntyneet ottivat digiloikan, alueellinen tasa-arvo lisääntyi, kun uusia verkkokauppoja avattiin satoja, ja kuluttajat mieltyivät noutamaan valmiiksi kerätyt ostoksensa noutopisteeltä.

Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä:

  • Suomi: 0.4 % (2018) –> n. 1.8 % (2020)
  • Ruotsi: 3 % (2018) –> n. 7-8 % (2020)
  • Iso-Britannia: 7 % (2018) –> 13 % (2020)

(Luvut vaihtelevat hieman eri lähteiden ja laskentatavan mukaan.)

Isossa-Britanniassa ruoan verkkokauppa ylittää jo 13 % koko ruokamyynnistä. Jos haluamme pysyä kasvussa mukana, ruoan verkkokaupan pitää olla tiiviisti jokaisen tavarantoimittajan fokuksessa.
Tavarantoimittajan ei tarvitse tyytyä pelkästään siihen, että omia tuotteita on myytävänä kivijalan lisäksi ketjujen verkkokaupoissa. Omien tuotteiden suoriutumiseen ja löydettävyyteen ketjun verkkokaupassa voi vaikuttaa.

Tavarantoimittaja, tee ruoan verkkokaupassa ainakin nämä

1. Maksimoi tuotteen löydettävyys
Tuotteen näkyvyyteen verkkokaupan hakutoiminnossa ja navigaatiossa vaikuttavat tuotetietojen lisäksi myynti ja asiakasarviot. Kaikkiin tekijöihin ei ole mahdollista vaikuttaa itse, mutta huolehdi, että ainakin seuraavat asiat ovat kunnossa:

  • Yleistajuinen tuotenimi. Tuotenimen on hyvä sisältää kuluttajien käyttämä, yleinen hakusana, kuten suklaalevy tai kahvipaketti.
  • Kuvaa tuotteen hyödyt. Tuotetietojen tehtävä on kertoa tuotteen eduista ja käyttötarkoituksesta. Esimerkiksi “täyteläinen aamupalajuusto” tai “käytä jauhelihan korvaajana”.
  • Optimoi tuotekuvat. Tee verkkokauppa varten isommat ja selkeämmät tuotekuvat. Verkkokaupassa toimivat erityisen hyvin MRHI-kuvat (Mobile Ready Hero Image), joista ilmenee selvästi esimerkiksi tuotteen paino ja makuvariantti.
  • Räätälöi valikoima. Ymmärrä asiakkaan tarvetta ja ostokäyttäytymistä verkossa. Monipakkaus toimii usein paremmin kuin yksittäispakatut tuotteet.

2. Panosta verkkokauppaan
Anna verkkokaupalle nykyistä liiketoimintaa suurempi painoarvo. Nopein kasvu ja asiakkaat ovat jo siellä, joten verkkokaupan pitää olla tavarantoimittajan agendalla ja keskusteluissa kaupan kanssa vähintäänkin samalla painoarvolla kuin kivijalassa tehtävän työn.

  • Kehitä osaamista. Koko organisaation ja erityisesti myynti-/asiakasvastaavien verkkokauppaosaamista tulee kehittää. Tunnista ne alueet, joilla haluat kehittää oman henkilöstön osaamista verkkokaupassa. Hyödynnä kumppaneita ulkoistettavissa tehtävissä esim. väliaikaisen täsmäulkoistuksen kautta.
  • Investoi. Keinot tehdä promootioita (esim. näkyvyys verkkokaupan etusivulla) kehittyvät jatkuvasti. Niihin panostaminen on usein tehokasta, sillä verkkokauppaympäristö tarjoaa mahdollisuuden tarkkaan kohdentamiseen ja tulosten seurantaan.

3. Kehitä, testaa ja mittaa
Osa tehdyistä parannuksista lisää myyntiä välittömästi, mutta suurin osa voitoista saadaan pitkäjänteisemmän kehittämisen kautta. Parhaiden tapojen löytäminen vaatii testaamista, seurantaa ja mittaamista.

  • Seuraa kehitystä. Tuotteiden saatavuutta, löydettävyyttä ja myyntiä verkkokaupassa pitää seurata systemaattisesti. Luo tähän oma mittaamisen mallisi. Tuotteiden verkkokauppanäkyvyyden seurantaan ja kehittämiseen on saatavilla osaavia kumppaneita ja työkaluja.
  • Opi ja reagoi. Kehitä verkkokauppatekemistä tulosten mukaisesti: seurannan pitää johtaa toimintaan. Markkina, asiakkaat, kilpailijasi sekä kauppa tekevät kehitystyötä jatkuvasti, ja ketterä ja digikyvykäs toimija kasvaa ja ottaa osuuksia helposti muita nopeammin.

 

Ota Marketing Clinic sparraajaksi ruoan verkkokaupassa!

Suhtaudumme intohimoisesti liiketoiminnan kehittämiseen kaikissa kanavissa. Pitkä kokemus työskentelystä niin kuluttajien, kaupan kuin tavarantoimittajienkin kanssa on tuonut meille kirkkaan näkemyksen siitä, mitkä ovat menestyksen eväät ruoan verkkokaupassa.

Tavarantoimittaja, haluatko kasvaa ruoan verkkokaupassa? Ota yhteyttä – autamme mielellämme!

Ota yhteyttä kirjoittajiin