Kasvukykyä palveluna -konsepti tarjoaa kasvuvoimaa yhdeltä luukulta

Menestyvä yritys tarvitsee kaupallisen orkesterinjohtajan, joka yhdistää sen eri toiminnot saumattomasti yhteen ja johdattaa yrityksen kasvuun. Aina orkesterinjohtajan ei tarvitse löytyä yrityksen sisältä.

Jos yrityksesi haluaa menestyä ja kasvaa, myynnin, markkinoinnin, tuote- ja liiketoiminnan kehityksen tulisi olla saumatonta yhteispeliä, ja jokaisen jäsenen tulisi hallita tonttinsa.

Aloittavassa yrityksessä kaupallinen menestys on muutaman avainhenkilön käsissä. Yrityksen perustaja tai toimitusjohtaja on kasvun keihäänkärki – aina strategiasta myyntiin. Kun yritys kasvaa, se tarvitsee henkilön, joka ottaa vastuun uusasiakashankinnasta ja kehittää liidit liikevaihdoksi. Jos yrityksellä on kunnianhimoinen tavoite, tarvitaan järeämpiä keinoja ja yritykseen palkataan kasvumarkkinoija.

Mitä suuremmat tavoitteet, sitä enemmän tarvitaan eri alueiden asiantuntijoita hoitamaan oma tonttinsa kasvun eteen. Markkinointi ottaa kopin brändin kehittämisestä, tarjooman tuotteistuksesta ja liidien generoinnista. Myynti hoitaa kaupat kotiin. Asiakkuusjohto ja asiakaspalvelu tekevät parhaansa asiakasuskollisuuden varmistamiseksi.

Mitä enemmän spesialisteja, sitä isommaksi orkesteri kasvaa – ja sitä tärkeämpää on, että yrityksen orkesterilla on johtaja, joka ymmärtää kaupallisen menestyksen vaatimukset ja osaa luoda organisaatiolle yhteiset nuotit.

Keskity siihen, mitä sinä osaat…

Joskus voi olla järkevää keskittyä siihen, mitä parhaiten osaa – esimerkiksi tuottamaan loistavia tuotteita ja palveluita – ja antaa ammattilaisten auttaa kaupalliseen menestykseen. Kasvuhalua ei voi ulkoistaa, mutta kasvukyvyn voi.

Eräs asiakkaamme pyysi meiltä työntöapua kasvuun. Yritys oli hiljattain tehnyt strategisen suunnanmuutoksen – investointihyödykkeiden sijaan se haki kasvua kuluttajaliiketoiminnasta. Yritys koki haastavaksi löytää uuden kuluttajakohderyhmän. Muutos vaati täysin uudenlaisia kaupallisia kyvykkyyksiä.

Yhteistyömme lähti käyntiin kevyellä läpivalaisulla, jonka pohjalta tunnistettiin tarvittavat lyhyen ja pitkän tähtäimen korjausliikkeet. Auditoimme ensin yrityksen keskeiset markkinointi- ja myyntikanavat ja optimoimme ne uudelle kohderyhmälle. Kun nämä olivat kunnossa, toteutimme yritykselle jatkuvaa digitaalista markkinointia ketterällä tavalla testaten ja tuloksia tiiviisti seuraten.

Entä mikä oli lopputulos? Puolen vuoden yhteistyön jälkeen kyseisen yrityksen uusasiakashankinta kasvoi lähes 200 %. Nyt yhteistyömme on siirtynyt seuraavaan vaiheeseen, jossa kirkastamme yrityksen brändistrategian, jotta toimintaa voidaan viedä kohti kunnianhimoista kasvutavoitetta ja kirkkaasti erottuvaa asemaa markkinalla.

…me taklaamme menestyksen esteet

Edellä kuvattu tapaus on esimerkki siitä, mitä voimme toteuttaa Kasvukykyä palveluna -konseptissamme. Yhteistyö käynnistyy yleensä läpivalaisulla, jossa kartoitamme yrityksen kaupallisten toimintojen nykytilan monipuolisen analyysin avulla. Kun olemme tunnistaneet keskeiset kehityskohteet, taklaamme ne, jotka ovat menestyksen tiellä.

Marketing Clinic on yksi harvoista toimijoista, joka pystyy tarjoamaan yrityksen kasvueväät yhdeltä luukulta, oli kysymys sitten strategisesta suunnittelusta, kasvuaihioiden tunnistamisesta, brändin kehittämisestä, kaupallistamisesta tai jatkuvasta kasvumarkkinoinnista monikanavaympäristössä.

Ota yhteyttä asiantuntijaamme